Followers

Sunday, March 20, 2011

Apa yang dimaksudkan dengan blog


Bila bercakap mengenai blog mesti ramai yang berfikiran negetif..ada orang kata blog membosankan,buang masa, tiada manfaat, ada yang cakap, apa yang penting sangat dengan blog..ini bagi sesetengah orang yang berfikiran negetif tetapi bagaimana pula dengan orang yang tidak sependapat dengan orang yang berfikiran negetif. Ini mesti menimbulkan banyak persoalan..tetapi pada hakikatnya situasi sebegini akan terjadi..sukar untuk kita bayang jika hanya ada sebelah pihak...seperti contoh yang mudah ada pihak yang menang dan ada pihak yang kalah..Tetapi jika di kaji dengan laman-laman web lain seperti contoh yang mudah laman-laman sosial Facebook,Myspace,Tagged, Twiter dan sebagainya..Adakah ia memberi manfaat kepada kita...atau ia sama dengan kata-kata anda mengenai blog..tetapi tidak hairan jika pemikiran ini berlaku...di sini saya bukan ingin memburukkan laman-laman web yang ada seperti laman sosial tadi tetapi pada hakikatnya ia ada yang mendatang kebaikan dan ada juga yang mendatangkan keburukan...oleh itu, mesti ramai dari kalangan kita yang ingin semua ini mendatangkan kebaikan..justeru itu, semua yang kita daftar bergantung pada kita sendiri..Kita yang tentukan sama ada kita inginkan kebaikan atau keburukan..
Tetapi disini saya ingin bercakap mengenai blog..Bila bercakap mengenai blog..Ia banyak mendatangkan kebaikan..sama juga dengan laman web lain...tetapi semuanya atas pengguna sama ada ingin menggunakan blog atau laman web lain..Mengikut apa yang saya tahu dan pandangan saya, Blog merupakan singkatan dari "web log" adalah bentuk aplikasi web yang menyerupai tulisan-tulisan (yang dimuat turun sebagai posting/post) pada sebuah halaman web umum. Tulisan-tulisan ini sering kali dimuat turun dalam urut terbalik (isi terbaru dahulu baru kemudian diikuti isi yang lebih lama). Laman seperti ini biasanya dapat diakses oleh semua pengguna internet di merata dunia mengikut sesuatu perkara yang diposting /post dalam blog dengan topik dan tujuan dari si pengguna blog tersebut. Blog mempunyai fungsi yang sangat beragam, dari sebuah catatan harian, politik, program-program media, urusniaga atau sebagainya. Seluruh isi kandungan di dalam blog di jaga oleh seorang penulis di mana dengan kata lain si pemilik blog , ada sebagian lainnya laman blog dijaga oleh beberapa penulis, di sini dengan kata lain membuka blog secara berkumpulan. Banyak juga blog yang memiliki rutin harian untuk berinteraksi dengan para pengunjungnya. Di laman blog juga terdapat maklumat untuk setiap pengunjung untuk memberi komen atas segala isi dari tulisan yang diposting atau postkan, namun ada juga laman blog yang yang sebaliknya atau yang bersifat negetif ( disini saya tidak ingin mengatakan perkara yang bersifat negetif kerana anda sendiri yang mengetahuinya ).


Justeru itu...laman blog bukan satu laman yang banyak mendatangkan keburukan kepada penggunanya.. ia merupakan satu laman yang banyak memberi manfaat kepada kita...Bagi saya lagi..blog ini sesuai untuk orang yang suka menulis,berkongsi maklumat atau pendapat dan sebagainya...Jadi tidak salah jika laman blog diketogorikan sebagai laman sosial yang sedang meningkat naik sekarang ini...Jadi Jom la Korang join Blog k..JANGAN LUPA FOLLOW SAYA...ni yang paling penting...hehehe


AMARAN: sebagai kesilapan yang terdapat dalam dalam post saya diatas diharap anda semua maafkan...sorry okey..enjoy//



3 comments:

  1. hohoho btol2 ak rasa blog lgi byk kebaikan dri keburukan berblogging ^^

    ReplyDelete
  2. hihih...btol2....
    byk kebaikan pd blog nie....dpt luahkn perasaan...hehehe...
    go blog go...hehhehe...
    like...

    ReplyDelete

Malaysia Super League 2011

England Premier League

Friends Join me....